60 jaar tennis in Gendt

Zo begon het...

In het voorjaar van 1963 werd in Gendt een tennisclub opgericht door een groep Gendtse vrienden die zondagavond tennisten bij de GoudenAppel in Bemmel. Deze vriendengroep kreeg de handen bij de gemeente op elkaar. Op sportpark Walburgen werden om te beginnen 2 gravelbanen aangelegd achter de fietsenstalling van het in die dagen nog drukbezochte zwembad. Na enkele jaren werd een eigen kantine gebouwd en steeg het ledenaantal drastisch. In 1975 werd aan de Poelwijklaan door de gemeente Gendt een nieuw onderkomen gebouwd met een bescheiden kantine met keuken en een enkele kleedkamer en 4 asfaltbanen met coating.

Het competitie tennissen was in deze tijd nog onder strikte kledingregels. De spelers verschenen op de baan in een witte polo, witte sokken en de dames in een wit rokje en de heren in een witte short. Sponsoruitingen op de kleding waren niet gewenst.

Eind jaren 70 kreeg de club prestatie ambities. Een jeugdteam werd klaargestoomd om zo hoog mogelijk te tennissen. De Gendtse talenten werden aangevuld met spelers van buiten het dorp om toch vooral zo hoog mogelijk te spelen. Toen halverwege de tachtiger jaren de prestatiedrang minder werd, kwam het recreatieve element meer op de voorgrond met als gevolg dat er verschillende toernooien met een feestelijk slot werd georganiseerd.

Bekijk ook het video interview met mede oprichter Nico Bolder

Jaren 80 en 90

In 1985 is de kantine uitgebreid met bar en echte keuken. De consumptieve behoefte nam flink toe in die jaren. Er werden zelf uitwisselingen met de partnerstad Kalkar georganiseerd.

In 1995 kreeg de vereniging de ondergrond van de banen van de gemeente Gendt in erfpacht en zijn de 4 banen vervangen door kunstgras en kwam er een uitbreiding in de vorm van baan 5 en 6.

Na 2000

Rond de eeuwwisseling bedroeg het ledental bijna 700 leden. De norm voor de baanbezetting was 100 leden per baan. Met gemeente Gendt en later de gemeente Lingewaard is veel overleg geweest over uitbreiding van de banen. Dit zou mogelijk worden als het 4e veld van de Bataven gedraaid zou worden. Dat laatste is vanwege de hoge kosten niet gerealiseerd.

Na dit hoogtepunt in het ledenaantal kwam er een langzame terugloop van het ledenaantal. De tennissport had nadrukkelijk te maken met de individualisering van de sportbeleving en verloor leden die gingen hardlopen, wielrennen of skaten.

Rond 2010 is de accommodatie uitgebreid met nieuwe kleedkamers en toiletten. In 2013 heeft de vereniging bij gelegenheid van het 50 jarig bestaan zichzelf een minibaan cadeau gedaan.

In 2015 is de kantine volledig gestript en opnieuw naar huidige maatstaven opgebouwd.

In 2018 zijn de 6 versleten banen vervangen door 6 Huisman Probounce kunstgras banen en is ook het hekwerk en de beplanting vernieuwd.

Nu

Vandaag de dag is LTC Gendt een gezellige en bruisende tennisvereniging die volop participeert in het sportgebeuren in de gemeente Lingewaard en in de Gendtse samenleving. Na corona is het ledenaantal gegroeid van 330 tot 470 leden, waaronder veel jeugd.

Jaarlijks is er een open toernooi voor jeugd en volwassenen, deelname in voor- en najaar competitie van de KNLTB, een onderlinge dinsdagavond competitie en seniorentennis op dinsdag- en donderdagmorgen.

Lees ook: Programma Feestdag 60 jaar LTC Gendt op 10 juni 2023

» Nieuws archief